Na czym polega trafność Allegro?

Forma wyszukiwania, dostępna już od jakiegoś czasu w serwisie Allegro, określana mianem trafności, budzi niezwykle dużo kontrowersji. Wynika to z faktu niejasności jakie powstały wokół niej i jej ogólnego schematu działania. Tak całą trafność określa serwis Allegro.pl:

Celem sortowania po trafności jest zwiększenie zadowolenia kupujących, a co za tym idzie ? ich szybszy powrót do zakupów na Allegro. Dzięki temu może wzrosnąć także Twoja sprzedaż. Chcemy również, aby kupujący jak najszybciej znaleźli interesujące ich oferty. Dzięki trafności widzą oni przedmioty najbardziej dopasowane do ich wymagań.

Sortowanie po trafności korzysta z większej liczby opcji segregowania wyników niż tylko cena czy czas do końca oferty. Lista ofert tworzona jest dynamicznie na podstawie najczęstszych wyborów kupujących. Trafność to wiele scenariuszy przypisywanych kupującym podczas wyszukiwania przedmiotu. W praktyce oznaczać to może, że dwie osoby szukające tego samego przedmiotu mogą zobaczyć odmienne wyniki wyszukiwania. Mechanizm trafności oparty jest m.in. na analizie podejmowanych przez użytkowników działań w ramach dostępnych w serwisie ofert (np. wyświetlenie jej na listingu, kliknięcie w ofertę itp.). Przedmioty, które jedynie pojawiają się na listingu, podczas wyszukiwania po trafności będą niżej niż przedmioty, które kupujący oglądali czy dodawali do obserwowanych. Im większe zainteresowanie wzbudziła dana oferta, tym wyżej znajdzie się ona w wynikach wyszukiwania.

Może to ilustrować następujący przykład:  kupujący wpisują w wyszukiwarkę słowo lodówka, a następnie przeglądają określone typy ofert, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania, dodają je do obserwowanych czy  kupują. Wszystkie te dane są zbierane przez wyszukiwarkę (sprawdza ona każdą czynność wykonaną na stronie przedmiotu). Przy następnym wpisaniu takiej frazy, zebrane dane zostaną uwzględnione podczas sortowania wyników wyszukiwania.

Warto zaznaczyć, że kupujący w każdej chwili mogą wybrać inny sposób sortowania, bardziej odpowiadający ich potrzebom.

Jak działa trafność?
Po wpisaniu przez kupującego frazy w pole wyszukiwania, trafność sprawdza, co wcześniej robili inni użytkownicy szukający tego samego przedmiotu za pomocą tej samej frazy, do jakich kategorii przechodzili, jakie produkty kupowali, jakie obserwowali itp. Oferty wystawione w tych kategoriach uznawane są za trafniejsze od pozostałych.
Następnym krokiem jest uwzględnienie wszystkich statycznych parametrów każdej z ofert. Sprawdzana jest m.in. jej cena na tle konkurencji, dopasowanie do tytułu, wiarygodność sprzedającego.
Ponadto, mechanizm trafności uwzględnia zaangażowanie kupujących, czyli atrakcyjność oferty mierzoną przez działania użytkowników prowadzące do zawarcia transakcji.

Jak weryfikujemy działanie trafności?
Oceniamy je na podstawie wielu wskaźników, takich jak m.in.:

  • liczba dokonanych transakcji,
  • wartość dokonanych transakcji,
  • czas potrzebny na dotarcie do interesującej oferty,
  • liczba kliknięć potrzebna na dotarcie do interesującej oferty,
  • pozycja, z której była wybierana zakupiona oferta.

Każdy użytkownik Allegro (również niezalogowany) korzystający z wyszukiwarki jest przyporządkowywany do jednej z grup. Mechanizm trafności na bieżąco porównuje zachowanie każdej z nich. Na podstawie danych z wymienionych wyżej wskaźników, ocenia, która oferta najlepiej spełnia oczekiwania kupujących.

Co mogę zrobić, aby moja oferta znalazła się wysoko przy sortowaniu po trafności?
Pamiętaj, że trafność nie opiera się na jednym czynniku. Im lepiej skonstruujesz swoją ofertę, tym większe może wzbudzić zainteresowanie kupujących, czego skutkiem będzie wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

Czynnik Jaki ma wpływ?
Właściwy format sprzedaży (kup teraz lub licytacja) Zwróć uwagę na to, w jakim formacie sprzedaży najczęściej znajdują się przedmioty, które chcesz wystawić. Wybierz najpopularniejszy z nich, bo to właśnie on przyciąga klientów.
Tytuł Stwórz dobry tytuł ? ważne, aby był zwięzły i abyś używał w nim tylko słów związanych z przedmiotem.
Kategoria Wybierz odpowiednią kategorię. Pamiętaj, że kupującym łatwiej znaleźć przedmioty umieszczone we właściwiej kategorii.
Parametry Uzupełnij parametry, aby Twoja oferta była łatwiejsza do znalezienia.
Zdjęcia Więcej dużych, dobrej jakości, czytelnych zdjęć przedmiotu sprawi, że kolejni kupujący będą zainteresowani Twoją ofertą.
Cena wraz z przesyłką Pamiętaj o atrakcyjnej cenie, która wyróżni Twoją ofertę w wybranej kategorii. Wysyłka gratis przyciągnie kolejnych zainteresowanych.
Satysfakcja kupującego Długoterminowo zadbaj o ocenę sprzedaży, komentarze, Standard Allegro i spory transakcyjne. Im bardziej zadowoleni będą Twoi klienci, tym częściej wrócą do Twoich ofert.

Gdzie znajdę moje wyróżnione oferty?
Oferty promowane nadal znajdziesz na początku listingu. W sortowaniu po trafności także one są sprawdzane pod kątem czynności, które podejmują w nich użytkownicy. Jeśli Twoje wyróżnione oferty będą zachęcające dla kupujących, trafią  na górę listingu promowanych. Korzystając z tej opcji masz szansę na dotarcie do większej ilości klientów.

Pracujemy nad rozwojem sortowania po trafności, aby była to opcja jak najlepiej dopasowana do potrzeb użytkowników. Pamiętaj jednak, że jest to sortowanie dynamiczne, które uwzględnia wiele czynników i nieustannie się zmienia wraz z wyborami kupujących.

Oryginał artykułu dostępny TUTAJ

Co zatem wynika z powyższego tekstu?

Trafność dla kupującego opiera się na jego wcześniejszych działaniach w serwisie i bierze je pod uwagę, dzięki wykorzystaniu ciasteczek. Takie sortowanie ma za zadanie wskazać kupującemu jak najlepiej dopasowane do jego oczekiwań produkty, aby ułatwić mu decyzję o zakupie i oczywiście przyspieszyć proces finalizacji. Jest to dość rozsądne rozwiązanie. Biorąc pod uwagę, ogromną ilość ofert w serwisie, niejednokrotnie przekopanie się przez nie i odnalezienie tej odpowiedniej, doprowadza do sytuacji, gdy kupujący po prostu rezygnuje z tej formy zakupu i zamienia się na sklep stacjonarny. Jednak czy działa to właśnie tak jak powinno i czy w ogóle jest możliwe żeby działało… Pozostawiamy ocenie każdego z kupujących.

Od strony sprzedawcy wygląda to zgoła inaczej. Segregowanie po trafności jest splotem wielu czynników, na które niekoniecznie ma się jakikolwiek wpływ. Przewagę w tej materii mają potężni sprzedawcy, operującymi ogromnymi zapasami magazynowymi i możliwościami przerobowymi. Dlaczego? Aukcje, które trwają już długo (przypomnijmy, że w chwili obecnej funkcjonują aukcje bez terminu ich zakończenia), mają wiele dokonanych zakupów, sukcesywnie wspinają się po drabinie widoczności aukcji i tam też już pozostają. Dopiero co wchodzący na rynek sprzedawca, nawet przy znacznie niższej cenie, lepszym zdjęciom, szablonie czy po prostu obsłudze najprawdopodobniej nie da rady się przebić. Popularna aukcja, przy wyszukiwaniu po trafności, będzie na samej górze, co konsekwentnie  wpłynie na jej sprzedaż, nie pozwalając przebić się tym mniejszym.  Efekt skali to słowo klucz…

Czy mamy jakieś rady dla sprzedających?

Nie należy się poddawać, tylko konsekwentnie przeć do przodu i realizować swoją politykę. Warto jednak przeanalizować asortyment i być może znaleźć dla siebie mniej oblegane przez „tych największych” kategorie. Ponadto serwis Allegro uruchomił funkcję kampanii reklamowej dostępnej pod adresem ads.allegro.pl, która pozwoli na promowanie naszych aukcji. Można też skorzystać z „Okazji Allegro”, ale o tym opowiemy innym razem.

Admin | 25 lutego 2016

Szanowni Klienci,
Informujemy, że obecnie studio nie przyjmuje nowych zleceń na realizację zdjęć.